دخول

فقدت كلمة المرور ؟

تسجيل

تسجيل
منتديات افهم فوركس

إذا كانت هذه هي زيارتك الأولى، كن متأكدا من إطلاعك علىأسئلة و أجوبة بالضغط على الرابط أعلاه. قد تضطر إلى تسجيل قبل أن تتمكن من المشاركة: اضغط على الرابط السابق للتسجيل والمضي قدما. لبدء المشاركة بالمواضيع، قم باختيار المنتدى الذي تريد زيارته من الاختيار أدناه.

أهلاً بك , ضيف
يجب عليك التسجيل حتى تتمكن من المشاركة في المنتدى .

إسم المستخدم
  

كلمة المرور
  





البحث في المنتدى

(البحث المتقدم)

إحصائية المنتدى
» الأعضاء : 258
» آخر عضو : FreshForexTeam
» مواضيع المنتدى : 364
» مشاركات المنتدى : 3,450

الإحصائية الكاملة

المتواجدون الآن
يوجد حالياً 66 مستخدم .
» 0 عضو | 63 ضيف
Baidu, Bing, Google

آخر المواضيع
مطلوب إنشاء إكسبيرت لا يخ...
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:53 AM
» التعليقات : 21
» المشاهدات : 19,617
اكسبرت ناسخ الصفقات مع ام...
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:51 AM
» التعليقات : 12
» المشاهدات : 11,713
استراتيجية هدج و تضعيف
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:50 AM
» التعليقات : 20
» المشاهدات : 19,706
ما رأيكم في الهدج و التضع...
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:49 AM
» التعليقات : 11
» المشاهدات : 6,083
هل الحل في استراتيجية او ...
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:47 AM
» التعليقات : 12
» المشاهدات : 5,056
تعديل على اكسبرت
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:46 AM
» التعليقات : 13
» المشاهدات : 10,266
اكسبرت بولينجر
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:45 AM
» التعليقات : 13
» المشاهدات : 8,347
تجربتي مع بنك Dukascopy
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:44 AM
» التعليقات : 9
» المشاهدات : 10,432
شركة Tickmill وسيط فوركس ...
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:42 AM
» التعليقات : 13
» المشاهدات : 9,808
شركة PepperStone افضل وسي...
آخر تعليق بواسطة : yourarthas
06-15-2026, 08:41 AM
» التعليقات : 14
» المشاهدات : 8,112

 
  استراتيجية ومؤشر فلاش RSI
بواسطة : محمد الانصاري - 08-14-2018, 12:02 PM - المنتدي : مؤشرات واستراتيجيات الفوركس - التعليقات (19)

مؤشر RSI هو مؤشر من مؤشرات التشبع و نعتمد عليه عند وصول السعر لمرحلة التشبع فهنا في الاغلب سيتغير اتجاه السوق و كثير منا لا يستطيع التركيز مع المؤشر اذا وصل المؤشر الى مرحلة التشبع فهنا يأتي دور مؤشر Flash RSI فيرسم المؤشر على الشارت سهم برتقالي عند تشبع الشراء و يرسم سهم اخضر عند تشبع البيع و يرسم لنا ايقونه على الشارت نستطيع منها إخفاء وإظهار الأسهم على الشارت و الصورة خير دليل على قوة إشارة ال RSI

   



الملفات المرفقة
.ex4   Flash RSI.ex4 (الحجم : 45.26 KB / التحميلات : 638)
طباعة هذا الجزء

  استراتيجية ديمارك تريند و الموفينج
بواسطة : محمد الانصاري - 08-14-2018, 10:20 AM - المنتدي : مؤشرات واستراتيجيات الفوركس - التعليقات (14)

الاستراتيجية بسيطة ولن نستخدم بها مؤشرات كثيرة فقط مؤشر الموفينج افريج 100 ليحدد لنا اتجاه الترند و مؤشر DeMark-Trendline-Trader و هو المؤشر الرئيسي في الاستراتيجية فأن مؤشر ديمارك تريند هو يعتبر استراتيجية كاملة يرسم المؤشر ترند هابط و ترند صاعد ويرسم أيضا هدف البيع و هدف الشراء

   

صفقات البيع : -
1 - السعر اسفل موفينج 100 أي الترند هابط
2 - أغلاق الشمعه اسفل الترند الصاعد باللون الأحمر
 نقوم بفتح صفقة بيع و يكون الهدف هو الخط باللون الأحمر الغامق و يكون الاستوب لوز اعلى خط الترند الهابط باللون الأخضر
صفقات الشراء : -
1 - السعر أعلى موفينج 100 أي الترند صاعد
2 - أغلاق الشمعه أعلى الترند الصاعد باللون الأخضر
نقوم بفتح صفقة شراء ويكون الهدف هو الخط الأخضر الغامق و يكون الاستوب اسفل خط الترند الصاعد باللون الأحمر



الملفات المرفقة
.ex4   DeMark-Trendline-Trader.ex4 (الحجم : 59.77 KB / التحميلات : 653)
طباعة هذا الجزء

  استراتيجيه البولنجر و الاستوكاستيك
بواسطة : BeshoyG - 08-13-2018, 01:35 PM - المنتدي : طلبات تصميم برامج التداول الآلي - برمجة اكسبرتات - التعليقات (55)

سلام عليكم
الاستراتيجيه بتعتمد على البولنجر و الاستوكاستيك
المؤشرات المطلوبه
# Main Chart :

1- Bollinger bands ... period 20

# Indicator window
1 - stochastic Oscillator

اعداداته كالتالى

%K Period : 5

%D Period : 3

Slowing : 3

Price field : low/hight

Method : smoothed

شروط دخول الصفقه

فى حاله صفقات الشراء

١- ان تغلق الشمعه اسفل خط البولنجر السفلى

٢- ان يكون الاستوكاستيك فى حاله تشبع ( تحت خط ال ٢٠ )

٣- ان يتم تقاطع خطين الاستوكاستيك

٤ - الشمعه تكسر اخر high للشمعه الهابطه اللى قبليها

* موضحه فى الصورة

   
فى حاله صفقات البيع
١ - ان تغلق الشمعه اعلى خط البولنجر العلوى

٢- ان يكون خط الاستوكاستيك فى حاله تشبع ( اعلى خط ال ٨٠ )

٣- ان يتم تقاطع خطين الاستوكاستيك

٤ - الشمعه تكسر اخر low للشمعه الصاعدة اللى قبليها

* موضحه فى الصورة

   
التاك بروفت و الاستوب لوز
الصفقه تغلق لما تلامس الشمعه خط البولنجر فى الوسط ( موفينج افريج ٢٠ )

سواء كسبانه او خسرانه

بمعنى ان التاك بروفت و الستوب لوز هيترحل كل ما شمعه جديدة تظهر لحد ما تلامس خط البولنجر فى الوسط

# ملحوظه ... 
فى بعض الصفقات هتعكس .. هنفتح ساعتها صفقات تعزيزيه لاغلاق جميع الصفقات على ربح ان شاء الله
معنى الصفقات التعزيزيه : فتح صفقات اخرى فى نفس الاتجاه بضعف اللوت علشان اجمالى الصفقات يكون على ربح ان شاء الله او عاى اقل خسارة
شروط الصفقات التعزيزيه :
١- تفتح الصفقه بضعف اللوت المستخدم فى الصفقه الاولى 
٢- يكون الهدف للصفقتين واحد و هو ملامسه الشمعه خط البولنجر الوسط
٣ - تقاطع خطين الاستوكاستيك فى نفس الاتجاه مرة اخرى ( ليس شرط ان يكون فوق خط ال ٨٠ او اقل من ال ٢٠ ) 
٤ - يمكن ان نفتح اكثر من صفقه تعزيزيه بمضاعفات( عند توافر الشروط )  لحد ما الصفقات تغلق

هنا هنلاقى اننا فتحنا صفقه .. بعد كدة خطين الاستوكاستيك عكسو ... بعد كدة تقاطعو فى نفس اتجاه الصفقه .. ففتحنا صفقه تعزيزيه بضعف اللوت ... الهدف للصفقتين لما الشمعه تلامس خط البولنجر الوسط

طباعة هذا الجزء

  استراتيجيه عكس الاتجاه
بواسطة : BeshoyG - 08-13-2018, 01:13 PM - المنتدي : طلبات تصميم برامج التداول الآلي - برمجة اكسبرتات - التعليقات (18)

[صورة مرفقة: Icon1.gif] مطلوب برمجه اكسبرت

إقتباس :السلام عليكم
استراتيجه عكس الاتجاه . 

تعتمد الاستراتيجه على انعكاس الترند سواء هابط او صاعد و الدخول من مناطق الانعكاس بشروط معينه
اولا نشرح ماهى المؤشرات المطلوبه للاستراتيجيه :
# Main Chart :
1- Bollinger bands ... period 20

# Indicator window 
1 - stochastic Oscillator 
اعداداته كالتالى
%K Period : 5
%D Period : 3
Slowing : 3
Price field : low/hight
Method : smoothed

* مننساش نضيف خطين levels فى stochastic Osator رقم 80 و رقم 20

طريقه تداول الاكسبرت : 

اولا الشروط 

لايزم يتوافر عدة حاجات علشان نخش الصفقه سواء بيع او شراء

١- لازم يكون خط ال main بتاع ال stochastic اعلى من 80 او اقل من 20
( اعلى من ٨٠ هندخل صفقه بيع ... اقل من ٢٠ هندخل صفقه شراء ) 

٢- لازم تكون فى شمعه قد لامست خط البولنجر من فوق لو هنفتح صفقه بيع ... و من تحت لو هنفتح صفقه شراء ... بمعنى مثلا لو هنفتح صفقه بيع ... يبقى فى شمعه قد لامست مرة على الاقل خط البولنجر من الاعلى ... و لو ملمستهوش منخشش الصفقه 

٣- يتم تحديد اخر low لشمعه مكتمله صاعدة قبل تقاطع خطين الاستوكاستيك فى صفقات البيع و تبقى دى نقطه دخول الصفقه 
* يتم تحديد اخر high لشمعه مكتمله هابطه قبل تقاطه خطين الاستوكاستيك فى صفقات الشراء و تبقى دى نقطه دخول الصفقه

٤- الدخول فى الصفقات عند تقاطع خطين ال stochastic 

اخذ الربح و وقف الخسارة 
تغلق جميع الصفقات سواء كسبانه او خسرانه عند ملامسه الشمعه خط البولنجر فى المنتصف ( موفينج افريدج 20 ) 

يجب ملاحظه الاتى :

فى حالات هتتوافر شرطين او ثلاثه فقط من الاربع شروط ... لا ندخل الصفقه الا عند توافر جميع الشروط

ممكن ان تتوافر الشروط و لكن تكون الشمعه قد اخترقت بالفعل منتصف خط البولنجر .... لا ندخل الصفقه علشان مش هيكون فى هدف للصفقه

ممكن تتوافر شروط لكن الشمعه مكسرتش نقطه الدخول : 
بمعنى مثلا ... ان ال stochastic فوق خط ال ٨٠ و الشمعه تكونت صاعدة و رسمنا تحتيها اقل قاع وصلتله علشان ندخل صققه بيع ... و تكونت باقى الشروط بس الصفقه مفتحتش علشان الشمعه اللى بعديها مهبطتش لحد نقطه الدخول ... تبقى نقطه دعم قويه .. هنلاقى بعدها الشارت كمل طلوع و عند اقرب نقطه انعكاس هيفضل يهبط لحد اسفل النقطه دى

كيفيه ادارة راس المال 
* راس المال 100
حجم اللوت 00,01
تفتح صفقه واحدة عند توافر الشروط و لو الصفقه عكست يبقى هنحتاج نفتح صفقه عند معاودة تقطاع خطين الستاتيك فى نفس الاتجاه (مش شرط يكون فوق ال 80 او تحت ال 20 ) و ساعتها هندخل الصفقه بضعف اللوت و الهدف هيكون خط البولنجر فى المنتصف للصفقتين
يمكن ان تعكس الصفقه اكثر من مرة ... هنضاعف اللوت المستخدم و الهدف بيكون خط البولنجر فى المنتصف 

# شروط دخول الصفقه العاكسه ....مثلا لو صفقه شراء( معاودة تقاطع خطين الاستاتيك لاعلى اذا كانت صفقه شراء .. او ملامسه لخط البولنجر من اسفل و الشمعه اخترقته بس قفلت فوق خط البولنجر السفلى ايهما اقرب)
و العكس فى صفقات البيع
-يعنى هنكون فاتحين اكثرمن صفقه فى نفس الوقت :
الصفقه الاولى عند توافر الشروط اللى قلناها
و الصفقات الاخرى عند معاودة تقاطه خطين الاستوكاستيك فى نفس الاتجاه و الصفقه الاولى لسه شغاله و لكن بضعف اللوت فى كل مرة
يتم غلق جميع الصفقات بمجرد لمس الشمعه خط البولنجر فى المنتصف 

# التاك بروفت بيكون عند ملامسه خط البولنجر فى المنتصف ليس وقت فتح الصفقه و لكن بيتغير كل ما بيكون الصفقه شغاله ... بمعنى اننا نرحل التاك بروفت عند ظهور كل شمعه جديدة وقت الصفقه 

المطلوب ... 
برمجه اكسبرت تداول آلى

تحياتى لحضرتك و اسف على الاطاله و ان شاء الله الجميع يستفاد
مرفق صور للشرح


https://d.top4top.net/p_952h8y6x0.jpg

اولا الشعه قدلامست خط البولنجر العلوى

ثانيا خط الاستوكاستيك اعلى من ٨٠

ثالثا رسمنا اخر low لشمعه صاعدة قبل تقاطع خطين الاستوكاستيك ( نقطه دخول الصفقه )

رابعا تم تقاطع خطين الاستوكاستيك و الشمعه نزلت لحد نقطه دخول الصفقه

خامسا لمست الشمعه خط البولنجر الوسط و اغلقت الصفقه
المصدر: منتدى المضارب العربي لتجارة العملات الفوركس - من قسم: المؤشرات واكسبيرتات المتاجرة في الفوركس

https://a.top4top.net/p_95487xk90.jpg
هنا كان الاستوكاستيك اعلى من ٨٠ و الشمعه كاتت قد لمست خط البولنجر العلوى ... قعدنا نرحل نقطه الدخول كل ما شمعه صاعدة جديدة بتتكون و تم تقاطع خطين الاستوكاستيك و لكن الشمعه منزلتش لنقطه دخول الصفقه 
# لكن ظهرت اشارة جديدة 
١- الاستوكاستيك اعلى من ٨٠
٢- الشمعه قد لاسمت خط البولنجر العلوى مرة او اكثر
٣- رسمنا نقطه دخول الصفقه مع تكون اقرب شمعه صاعدة قبل تقاطع خطين الاستوكاستيك ( pending sell order )
٤- الشمعه كسرت نقطه الدخول و فتحت الصفقه 
٥ - التاك بروفت بتاعى بيكون عند ملامسه الشمعه لخط البولنجر فى المنتصف ( بردة بيترحل مع ظهور كل شمعه جديدة لحد ما يلمس خط البولنجر الوسط )

https://a.top4top.net/p_954g0aq80.jpg
هنا فى الشارت يوجد ثلاثه فرص
الاولى ... تم توافر الشورط و لكن ظهر تقاطع الاستوكاستيك بعد نقطه الدخول ... ندخل الصفقه طالما معدتش خط البولنجر فى الوسط علشان دة الهدف و الستوب لوز ( الحمد لله محققه مكسب )
الصفقه الثانيه... تم توافر الشروط و حققت مكسب ضعيف
الصفقه الثالثه ... تم توافر الشروط لكن نقطه الدخول الشمعه مكسرتهاش فمفتحناش الصفقه

https://b.top4top.net/p_954hvk0e0.jpg
هنا فى الشارت مثال للصفقات التعزيزيه
اولا : تم توافر الشروط و دخلنا الصفقه بس الصفقه عكست ( تم عكس خطين الاستوكاستيك)
بنستنى لما تيجى اشارة ثانيه من الاستوكاستيك ( مش شرط تكون فوق ال ٨٠ او تحت ال ٢٠ ) و ندخل الصفقه بضعف اللوت
ثانيا : ظهرت اشارة شراء جديدة فدخلنا الصفقه الجديدة بضعف اللوت
# هنخلى التاك بروفت للصفقتين عند ملامسه الشمعه خط البولنجر الوسط
* ان شاء الله اجمالى الصفقات هيكون على ربح

https://a.top4top.net/p_954bqds40.jpg
هنا مثلا تم توافر الشروط ... و لكن نقطه الدخول كانت بعد خط البولنجر الوسط .... مش هنخش الصفقه علشان الصفقه هيكون عدت الهدف بتاعنا

ارجو ان اكون وضحت كل حاجه لحضرتك ... و تحت امرك فى اى استفسار

#ملحوظه : يتم الدخول فى الشمعه اللى بعد شمعه اكتمال تقاطع خطين الاستوكاستيك

طباعة هذا الجزء

  افضل موقع مجانى للاكسبرتات و المؤشرات
بواسطة : BeshoyG - 08-13-2018, 01:11 PM - المنتدي : مؤشرات واستراتيجيات الفوركس - التعليقات (15)

من اكبر المواقع المجانيه للاكبرتات و المؤشرات
https://www.abysse.co.jp/mt4-e/indicator_image.html
# ملاحظه لو الموضوع فتح معاك بالصينى .. يوجد زر من اعلى اليمين مكتوب عليه English

طباعة هذا الجزء

  مؤشر البولنجر باندز
بواسطة : BeshoyG - 08-13-2018, 01:07 PM - المنتدي : مؤشرات واستراتيجيات الفوركس - التعليقات (25)

افضل مؤشر للبولنجر باندز يعطى تنبيه مع رسم سهم كل ما بيتم لمس خطين البولنجر العلوى و السفلى



الملفات المرفقة
.zip   bb-alert-arrows.zip (الحجم : 4.36 KB / التحميلات : 590)
طباعة هذا الجزء

Wink اى حد عندة اكسبرت حلو يضعه هنا
بواسطة : BeshoyG - 08-13-2018, 01:04 PM - المنتدي : برامج تداول آلي جاهزة - اكسبرتات جاهزة - التعليقات (6)

عندى فكرة ..  اى حد عندة اكسبيرتات ناجحه يضعها هنا

طباعة هذا الجزء

  مؤشر واستراتيجية العرض والطلب supply and demand
بواسطة : محمد الانصاري - 08-13-2018, 11:23 AM - المنتدي : مؤشرات واستراتيجيات الفوركس - التعليقات (15)

المؤشر يعتبر افضل مؤشر يحدد مناطق العرض والطلب التي من المتوقع ان يتغير من عندها الاتجاه و اهم نقطة يمكننا استخدامها بواسطة هذا المؤشر هو اننا لا نبيع عند مناطق الطلب حيث من المتوقع ان السعر سوف يرتفع و لا نشتري عند مناطق العرض حيث من المتوقع هبوط السعر

   

واكثر استراتيجية يتم استخدامها مع هذا المؤشر هو الأوامر المعلقة فكما الشرح بالصورة أعلاه يتم وضع امر معلق شراء عند مناطق الطلب و يكون التيك بروفت للصفقة عند منطقة العرض والعكس بالنسبة للبيع فيتم وضع امر معلق بيع عند منطقة العرض و يتم وضع التيك بروفت عند منطقة الطلب .
أما بالنسبة للفريمات المستخدمة يفضل استخدامه مع فريمات 4 ساعات والفريم اليومي .



الملفات المرفقة
.ex4   supply_and_demand.ex4 (الحجم : 63.59 KB / التحميلات : 752)
طباعة هذا الجزء

  مؤشر تقاطع موفينجين 2MA Crossover
بواسطة : علاء الدين - 08-13-2018, 08:52 AM - المنتدي : مؤشرات واستراتيجيات الفوركس - التعليقات (7)

السلام عليكم

مؤشر مفيد و الكثير من يسأل عنه وهو مؤشر يعطي سهم عند تقاطع موفينجين انت تضع اعدادات الموفينجين كاملة في اعدادات المؤشر و ايضا يمكنك انت تختار ان يعطيك المؤشر تنبيه ام لا وهذه صورة من اشارة المؤشر على الشارت
   


وهذه صورة من اعدادات المؤشر من خلالها يمكنك اختيار جميع اعدادات الموفنجين

   



الملفات المرفقة
.mq4   2MA Crossover.mq4 (الحجم : 8.33 KB / التحميلات : 549)
طباعة هذا الجزء

  استفسار لماذا تضرب الصفقة الاستوب لوز قبل وصول السعر
بواسطة : علاء الدين - 08-13-2018, 08:22 AM - المنتدي : المنتدى التعليمي للفوركس + أسئلة الفوركس + نقاش فوركس - التعليقات (5)

السلام عليكم

كان لدي صفقة و كنت اضع لها استوب لوز 30 نقطة و السعر قبل ان يصل للستوب لوز تم اغلاق الصفقة لماذا تم اغلاق الصفقة

طباعة هذا الجزء

تداول الفوركس و العقود مقابل الفروقات تنطوي على مستوى مرتفع من المخاطر ونتيجة لذلك فقد تفقد رأس المال بالكامل الذي استثمرته وبالتالي يجب ألا تستثمر أي اموال لا يمكنك تحمل خسارتها وإدارة المنتدى غير مسؤولة عن أي خسائر قد تلحق رأسمالك من جراء استخدام المنتجات المعروضة على المنتدى


MyBB, © 2002-2026 Copyright © MyBB Group.